fredag, februari 08, 2008

Lasagne


Märkte att dagens Bond-mat var inte utlagd! Trodde att jag lagt ut mitt recept, men tji fick jag där. Det finns så mycket gott och så lite tid....Men här kommer lasagnereceptet:

4-6 personer
ca 1 timme

Du behöver:

lasagneplattor (brukar köpa Barilla La Collezione för den fungerar bäst)

Köttfärssåsen:
2 gula lökar
1 msk matfett
500 gram köttfärs
2 burkar krossade tomater, ca 400 gram per burk (kan låta rinnas av)
2 msk tomatpuré eller ketchup
1 buljongtärning (kött eller grönsak)
1 tsk oregano
1 tsk salt
1½ krm svartpeppar

Ostsås:
4 msk vetemjöl
7 dl mjölk (jag använder ibland matlagningsgrädde och då behövs bara hälften av mjölet)
2 dl riven ost, cirka 70 gram
salt
ev lite svartpeppar

Garnering: riven ost

Gör så här:

Köttfärssåsen: Skala och hacka löken. Hetta upp en stekpanna med matfett. Fräs lök och köttfärs. Tillsätt tomater, tomatpuré, oregano och buljongtärning, salt och peppar.

Ostsåsen: Vispa ut mjölet med lite av mjölken i en kastrull så att det inte bränner fast i så lätt. Tillsätt resten av mjölken och låt koka upp under omrörning. Låt koka ca 3 minuter och tillsätt sedan den rivna osten och smaka av med salt.

När köttfärssåsen och ostsåsen är klar ta fram en ugnsfast form som har ett sådant mått så att lasagneplattorna passar. Jag brukar ta långpannan, eftersom jag gör oftast gör en dubbel sats.

Ta lite av köttfärssåsen och lägg på botten. Varva med plattor, ostsås, köttfärssås och avsluta med ostsås och riven ost. Ibland brukar jag även ha riven ost mellan ostsåsen och köttfärsen, då jag varvar.

Gratinera mitt i ugnen i 225 grader i ca 20 minuter.

Servera med en god sallad och bröd.

Lade till en bild, tagen hos svärmor. Den andra är tagen i stugan. 2010-12-25

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Recept a'la Matmor Template by Ipietoon Cute Blog Design